Léčitelství

Felčařina

UPOZORNĚNÍ: 

Pokud volám felčara v rámci hry, vždy volám “FELČAR!”, “MEDIK!” a podobně. 

Pokud volám zdravotníka k reálnému problému, volám jen a pouze “ZDRAVOTNÍK!”, nikdy jinak!

Felčarské umění zahrnuje jak léčení zranění, tak léčení nemocí a otrav, přičemž každý felčar zvládá něco jiného – ten se vyzná v nemocech, onen dokáže rychlou řezničinu, další jemnou práci s vážnými poraněními.

Lékařská výbava

Žádný felčar se neobjede bez svého vybavení. Zpravidla potřebuje obvaz, jehlu, nit, nůžky, skalpel a další. Některé z nich zajišťuje

Budete potřebovat:

  • obvazy (budou i erární, nicméně zkušený felčar ví, že obvazů není nikdy dost)
  • manikúrní nůžky (slouží místo reálného skalpelu)
  • jehlu na šití (ostrou, případně i tupou, budete sešívat makety, nikoliv skutečné lidi; nitě dodáme)
  • pinzetu
  • sklo (ampule, lékovky nebo jiné lahvičky) na uchovávání dezinfekcí, maceráty, a dalších léčebných prostředků
  • případně textilní sáčky či jiné nádoby na uchovávání sušených bylin

Pochopitelně se nebráníme ani tomu, abyste si dovezli i další výbavu, kterou použijete pro váš roleplay, nicméně seznam výše budete potřebovat ke hře.

Zdravotnický materiál

Zdravotnického materiálu není nekonečně, navíc pokud nechcete svému pacientovi uhnat nehezkou sepsi, je vhodné používat nezávadný materiál.

  • Nově koupené obvazy lze pořídit u obchodníka. Použité obvazy lze dezinfikovat – dezinfekcí u alchymisty či lučebníka, nebo za poplatek u pradleny (statického organizátora).
  • Chirurgické nitě, které nezpůsobí zánět, se dováží. Pokud vám dojdou, lze je pořídit pouze u obchodníka. Nit lze použít pouze jednorázově a poznáte ji podle nepřirozené barvy.
  • Základní zdravotnické materiály jako jednoduché odvary z bylin umí prakticky každý, kdo se vyzná v bylinách, takže i většina felčarů. Pokročilejší přípravky umí vyrobit lučebník nebo alchymista. Rovněž je možné některé tyto výrobky koupit, nebo si je objednat u obchodníka.

Stabilizace a přenášení

Pokud se postava nachází ve stavu agonie, má určitý čas na to, než umře. Během této doby je možné ji stabilizovat a tím oddálit její smrt. Čas není pevně daný

Pokud není řečeno jinak, přenášet lze pouze stabilizovanou postavu, přenášení postavy v agonii znamená její smrt.

Léčení fyzických zranění

… alias řezničina. Způsob léčení zranění závisí na tom, jak ke zranění došlo – když postavu někdo poseká mečem, bude to felčar řešit jinak, než když jí někdo zlomí ruku nebo žebro palcátem. Pro potřeby ošetření se zranění rozdělují na lehká a těžká: Lehké zranění je to, které neskončilo agónií postavy. Naopak těžké zranění je takové, které srazí postavu do agonie. Na základě toho se odvíjí léčení zranění.

Léčení lehkých zranění

Lehká zranění jsou sečné rány, zlomeniny a tak dále. V závislosti na tom, co se postavě stalo je postava ošetřena:

  • Sečná zranění do končetin a trupu je třeba sešít. Za tím účelem slouží maketa pro lehká poranění (makety dodáme).
  • Tupá zranění končetin je třeba stabilizovat, například dlahou.
  • Tupá zranění trupu se léčí stabilizováním a klidem.

Pacient s ošetřeným poraněním si chvíli (zhruba 10 minut) odpočine. Po této době je zranění vyléčeno.

Těžká zranění

Zranění, které přivedlo postavu do agonie se léčí léčebnou soupravou. Každá postava schopná léčit takové zranění jich má u sebe několik – počet souprav určuje, o kolik těžce raněných se postava dokáže starat zároveň.

Souprava se skládá z vrchní části (kůže) a několika vrstev látky pod ní, které symbolizují tkáně. Obsahuje několik ran, které symbolizují různé druhy poranění. S ohledem na to, co se raněnému stalo vybere felčar správnou ránu, kterou musí ošetřit. Jeho úkolem je sešít všechny vrstvy tkáně a ránu zašít tak, aby v ráně nezůstal žádný nepořádek.

Aby mohl být pacient ošetřen, je potřeba na něj připevnit (přivázat) soupravu. Jakmile je rána ošetřena a obvázána, raněný si chvíli odpočine a následně vyhledá statického organizátora. Ten podle kvality stehu, nepořádku v ráně, délky pobytu v agonii atd. určí, zda a jak se zranění zhojilo, a zda nemá nějaké následky, které je ještě potřeba řešit.

Následky magie a živlů

Pokud je postava popálena, omrznuta, poleptána kyselinou, zasažena bleskem apod., léčení takových poranění se řeší mastmi, zábaly, farmaky a dalšími přípravky od lučebníka nebo alchymisty. Postavy znalé takového léčení dostanou k dispozici podrobnosti o tom, jak postupovat.

Léčení otrav a nemocí

Otravy a nemoci je třeba léčit individuálně. Pokud je postava něčím otrávena nebo nakažena, dostane o tom informaci v podobě kartičky s projevy neduhu, aby hráč věděl, jak má danou situaci zahrát. Postavy znalé léčení otrav či nemocí by měly být schopny na základě projevů identifikovat neduh a použít správnou léčbu.

Otravy a nemoci vysilují organismus. Nemocná postava nemůže obnovovat životy, dokud není z otravy či nemoci vyléčena. V případě, že některé z životů klesnou na nulu, lze postavě vyléčit pouze jeden život.

Léčení stínových zranění

Stínová zranění není potřeba specificky léčit, obnovují se samovolně (viz část Zdraví a smrt).